W kwietniu tego roku rozpoczęły się prace przy budowie obwodnicy Wronek, jednej z najważniejszych inwestycji w regionie. Inwestorem zadania jest Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, a wykonawcą spółki "Colas Polska" i "Most Sp. z o.o.".
Obwodnica o długości 5,2 km powstaje w systemie „buduj”. Na jej trasie zlokalizowane będą: trójprzęsłowy most nad Wartą, wiadukt kolejowy nad linią PKP oraz wiadukt nad drogą do Stróżek, trzy ronda, przepusty drogowe, drogi dojazdowe do terenów przyległych, a także chodniki i ciągi pieszo-rowerowe w obrębie skrzyżowań.
Obwodnica rozpoczynać się będzie przy ulicy Szamotulskiej w Nowej Wsi, a kończyć niedaleko Smolnicy. Wartość inwestycji to ponad 81 mln złotych. Część tej kwoty – 66 mln stanowi dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Prace mają zakończyć się w czerwcu 2022 roku.
Inwestycja wojewódzka łączy się z gminną. Wiceburmistrz Robert Dorna wyjaśnia – Aby obwodnica mogła spełniać swoją funkcję, musi mieć połączenie z ul. Mickiewicza. Firma Colas, która wygrała przetarg, realizuje dla Gminy zamówienie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Jestem w stałym kontakcie z wykonawcą, aby rozwiązania projektowe były jak najlepsze. Kilometrowy łącznik musi być ukończony do 30 sierpnia 2021 roku.
Ciekawostką związaną z budową obwodnicy są odkrycia obiektów po osadzie ludności kultury łużyckiej, które zostały odnalezione w ramach archeologicznych prac wykopaliskowych w Smolnicy (w pobliżu miejsca budowy mostu na Warcie). Znaleziono tam między innymi dwie jamy osadowe z fragmentami wazy ceramicznej i brązową szpilą, a także studnię z dnem pierwotnie obramowanym drewnianą cembrownią.
– Wyróżniono materiały luźne w postaci 22 przedmiotów krzemiennych, które można łączyć z horyzontem z okresu neolitu młodszej epoki kamienia (prawdopodobnie z około 3-2 tys. p.n.e.). Zanotowano zabytki, odpowiadające tzw. okresowi wpływów rzymskich na naszych ziemiach, tj. okresowi I-IV wieku n.e. Reprezentują je cztery bryłki żużla poprodukcyjnego i być może dwa fragmenty żelaznego noża. Ostatnimi wyróżnionymi zabytkami na tym stanowisku są dwie monety, m.in. tzw. boratynka za panowania króla Jana Kazimierza, jedna kula ołowiana od muszkietu, rzadki okaz krzemiennej skałki w oprawie metalowej oraz trzy okazy przedmiotów metalowych nieokreślonych typologicznie – czytamy w komentarzu archeologa Andrzeja Krzyszowskiego z Biura Badań Archeologicznych na stronie internetowej Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
Realizacja inwestycji związana jest z przejściowymi utrudnieniami w ruchu i tymczasowymi zamknięciami dróg, o których na bieżąco informuje wykonawca.
Zdjęcia: Colas Polska
Data publikacji: 25.06.2020 r.